logo

  Vrátíme Krupce dobrou pověst



Zdravá Krupka

Unčínská lípa a zákon o ochraně přírody

13.08.2014

Vážení spoluobčané,

s odkazem na Zákon o ochraně přírody 114/1992 Sb., z něhož si dovolím citovat, reagujeme na článek uveřejněný v měsíčníku Radnice v červenci 2014 „Jak je to s památnými stromy ve městě?“

Ing. R. PrihodaIng. Rostislav Příhoda, zastupitel města za Zdravou Krupku

Ano, Zdravá Krupka chce ukázat, co dělá krupská radnice špatně. Je toho názoru, že lípu v Unčíně je potřeba chránit. Není pravda, že ochrana znamená absolutní zákaz ostatního života kolem stromu. V § 46 (3) citovaného zákona se uvádí: „Je-li třeba památné stromy zabezpečit před škodlivými vlivy z okolí, vymezí pro ně orgán ochrany přírody, který je vyhlásil, ochranné pásmo, ve kterém lze stanovené činnosti a zásahy provádět jen s předchozím souhlasem orgánu ochrany přírody.“ Zákon tedy chrání strom před škodlivými vlivy a zvůlí lidí. § 56 (1) zákona nezapomíná na nutnost provádět potřebné činnosti s ohledem na ochranu památného stromu. V nutných případech veřejného zájmu je v § 56 (2) b), c) uvedeno, „… v zájmu prevence závažných škod, zejména na úrodě, dobytku, lesích, rybolovu, vodách a ostatních typech majetku, veřejného zdraví nebo veřejné bezpečnosti nebo z jiných naléhavých důvodů převažujícího veřejného zájmu, včetně důvodů sociálního a ekonomického charakteru a důvodů s příznivými důsledky nesporného významu pro životní prostředí, převyšujícího zájem ochrany památného stromu, umožňuje zákon výjimky z ochrany.“ 

Zdravá Krupka stejně jako i členové občanského sdružení Zdraví pro Krupku se obávají toho, že zastupitel města Krupka a jednatel městské společnosti Sport Krupka s. r. o. Bc. Zdeněk Saifert, který se nestydí vulgárně vyjadřovat na veřejných jednáních, je schopen nechat unčínskou lípu pokácet. Proto je třeba se za lípu brát a chránit ji. Nebo se snad smíříme s tím, že nám zůstane po unčínské lípě pouze místní název U Lípy?

Ing. Rostislav Příhoda, zastupitel za Zdravou Krupku

Zákon o ochraně přírody 114/1992 Sb..

§ 46
Památné stromy a jejich ochranná pásma

(1) Mimořádně významné stromy, jejich skupiny a stromořadí lze vyhlásit
rozhodnutím orgánu ochrany přírody za památné stromy.
(2) Památné stromy je zakázáno poškozovat, ničit a rušit v přirozeném
vývoji; jejich ošetřování je prováděno se souhlasem orgánu, který
ochranu vyhlásil.
(3) Je-li třeba památné stromy zabezpečit před škodlivými vlivy z
okolí, vymezí pro ně orgán ochrany přírody, který je vyhlásil, ochranné
pásmo, ve kterém lze stanovené činnosti a zásahy provádět jen s
předchozím souhlasem orgánu ochrany přírody. Pokud tak neučiní, má
každý strom základní ochranné pásmo ve tvaru kruhu o poloměru
desetinásobku průměru kmene měřeného ve výši 130 cm nad zemí. V tomto
pásmu není dovolena žádná pro památný strom škodlivá činnost, například
výstavba, terénní úpravy, odvodňování, chemizace.
(4) Zrušit ochranu památného stromu může orgán ochrany přírody jen z
důvodu, pro který lze udělit výjimku dle § 56.

§ 56
Výjimky ze zákazů u památných stromů a zvláště chráněných druhů rostlin
a živočichů

(1) Výjimky ze zákazů u památných stromů a zvláště chráněných druhů
rostlin a živočichů podle § 46 odst. 2, § 49 a 50 v případech, kdy jiný
veřejný zájem převažuje nad zájmem ochrany přírody, nebo v zájmu
ochrany přírody, povoluje orgán ochrany přírody. U zvláště chráněných
druhů rostlin a živočichů, které jsou předmětem ochrany podle práva
Evropských společenství^10), lze výjimku podle věty první povolit jen
tehdy, pokud je dán některý z důvodů uvedených v odstavci 2, neexistuje
jiné uspokojivé řešení a povolovaná činnost neovlivní dosažení či
udržení příznivého stavu druhu z hlediska ochrany.
(2) Výjimku ze zákazů u zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů
lze povolit
a) v zájmu ochrany volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin
a ochrany přírodních stanovišť,
b) v zájmu prevence závažných škod, zejména na úrodě, dobytku, lesích,
rybolovu, vodách a ostatních typech majetku,
c) v zájmu veřejného zdraví nebo veřejné bezpečnosti nebo z jiných
naléhavých důvodů převažujícího veřejného zájmu, včetně důvodů
sociálního a ekonomického charakteru a důvodů s příznivými důsledky
nesporného významu pro životní prostředí,
d) pro účely výzkumu a vzdělávání, opětovného osídlení určitého území
populací druhu nebo opětovného vysazení v původním areálu druhu a chovu
a pěstování nezbytných pro tyto účely, včetně umělého rozmnožování
rostlin,
e) v případě zvláště chráněných druhů ptáků pro odchyt, držení nebo
jiné využívání ptáků v malém množství.
(3) Orgán ochrany přírody v rozhodnutí o výjimce může stanovit
povinnost označení živočicha zvláště chráněného druhu nezaměnitelnou a
trvalou značkou a rovněž podmínky pro výkon povolované činnosti.
(4) Orgán ochrany přírody může výjimku, která se týká blíže neurčeného
okruhu osob, při splnění podmínek uvedených v odstavcích 1 a 2 povolit
též opatřením obecné povahy.
(5) K zajišťování činností podle odstavce 2 písm. a) a d) mohou orgány
ochrany přírody v zájmu ochrany přírody uzavírat dohody s fyzickými
nebo právnickými osobami. Dohodu lze uzavřít jen, pokud neexistuje jiné
uspokojivé řešení, navrhovaná činnost neovlivní dosažení nebo udržení
příznivého stavu druhu z hlediska ochrany a tyto odůvodněné skutečnosti
jsou v dohodě výslovně uvedeny. Tato dohoda nahrazuje výjimku podle
odstavce 1.
(6) Pro orgán ochrany přírody platí při povolení výjimky ze zákazů u
zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů nebo uzavření dohody podle
odstavce 5 a § 49 odst. 4 informační povinnost stanovená v § 5b odst.
5. V případě povolení výjimky ze zákazů u zvláště chráněných druhů
ptáků pro obsah rozhodnutí, obsah opatření obecné povahy a pro obsah
dohody podle odstavce 5 platí obdobně § 5b odst. 3.

Další zdroje informací:

Památný strom

Agentura ochrany přírody a krajiny  v České republice - Ochrana památných stromů


Vaše emailová adresa nebude použita k jiným účelům.
Odběr novinek se dá odhlásit v každém přijatém emailu.