Poslední zastupitelstvo města mělo projednávat a schválit rozpočet na rok 2014. Do projednávání se zapojili pouze zastupitelé Zdravé Krupky, všichni ostatní ho bez jediného dotazu a připomínky schválili.
Tento bod programu se stal předmětem zájmu jak médií, tak i Vás občanů. Média sice nezajímal tolik samotný návrh rozpočtu jako především výpady představitelů města vůči svým kritikům, tj. zastupitelům za Zdravou Krupku (ZK). Je škoda, že nevěnovali více prostoru samotnému návrhu rozpočtu a důvodům ZK pro jeho zamítnutí. Z došlých e-mailů a osobních debat víme, že ne všichni občané zcela chápou, proč věnuje ZK rozpočtu tolik pozornosti, proč ho kritizuje a proč pro předložený návrh nehlasovala.
Zde je vysvětlení:
Cílem ZK v komunální politice je ozdravení správy města, která je dlouhodobě „nemocná“. Příčinou nemoci je skupina lidí kolem současného starosty. Již od r. 2000 řízeně znemožňuje občanům podílet se na správě města a její kontrole. Důsledkem jejího 15letého působení v politice je ztráta cca půl miliardy korun, o které město jejich zásluhou přišlo.
Platná legislativa, jejímž základem je demokratické právo občanů podílet se na správě města a její kontrole, umožňuje bohužel zvoleným politikům v čele radnic jít až na samu hranu zákona. Tak tomu je i v případě předložení návrhu rozpočtu současným vedením radnice.
1/ O samotném návrhu a jeho projednávání radnice vůbec občany města neinformovala prostřednictvím měsíčníku Radnice, který jde do všech domácností. Ačkoli to zákon výslovně nenařizuje, bývá dobrým zvykem, že slušná radnice své občany o zásadních věcech informuje.
2/ Zákon ukládá zveřejnění rozpočtu dálkovým přístupem v plném znění. V tomto bodě radnice zákon zcela ignorovala. Dálkovým přístupem (tj. na webu města) měla zveřejnit úplné znění návrhu rozpočtu.
Radnice ho ovšem zveřejnila tak, jak je to možné při zveřejnění na kamenné úřední desce, tj. pouze v užším rozsahu, který obsahuje alespoň údaje o příjmech a výdajích rozpočtu v třídění podle nejvyšších jednotek druhového třídění rozpočtové skladby
(citace § 11, odst. 3 zákona 250/2000 Sb.)
A proč se tak radnice zachovala? Aby mohla zcela využít znění zákona 128/2000Sb., který v paragrafu 102 uvádí, citujeme:„Radě obce je vyhrazeno: zabezpečovat hospodaření obce podle schváleného rozpočtu, ….“
Ve skutečnosti to znamená, že je zcela v kompetenci Rady města Krupky, jak s financemi v rámci jednotlivých kapitol schválených zastupitelstvem města naloží. Může si v podstatě dělat, co se jí zachce. Radu našeho města tvoří 7 lidí a právě oni mají ve svých rukou moc, jak s rozpočtem naložit. Kdo je tím hlavním, kdo určuje směr finančních prostředků, je určitě všem jasné.
To je také hlavní důvod, proč je návrh rozpočtu předložený starostou Matoušem rozdělen na straně výdajů pouze do sedmi kapitol. Např. kapitola správy majetku města má výdaje ve výši 66 milionů Kč. Tato částka je bez jakékoliv účinné kontroly plně v rukou Rady města v čele se současným starostou.
Rada města má sice poradní orgány - komise města
( podívejte se na provázanost lidí v těchto komisích).Ale absolutně nevykonává žádnou kontrolní činnosti.
Žádnou kontrolu nelze očekávat ani od orgánu k tomu určenému, tj od kontrolního výboru . Jeho členové jsou ze stejných volebních stran jako členové Rady města. V kontrolním výboru není ani jeden z opozičních zastupitelů, jak to bývá u slušných samospráv zvykem.
A tam, kde není kontrola, tam se ztrácí cca 20% veřejných prostředků. Slovensko učinilo prakticou zkušenost. Zavedlo ve veřejné správě povinnost zveřejňovat veškeré smlouvy – tzn. totální veřejnou kontrolu a dosáhlo okamžité úspory 30% těchto veřejných prostředků. V případě Krupky by to jen na jedné položce rozpočtu - správě majetku města - činilo 22 milionů Kč. Kam a na co v Krupce tyto veřejností nekontrolované peníze mizí, není snad nutné vysvětlovat. Připomínáme, že letošní krupský rozpočet má na straně výdajů 165 000 000 Kč.
A to je ten pravý důvod, proč Zdravá Krupka tak důsledně trvala a trvá na zveřejnění a hlavně schválení rozpočtu města v úplném znění. V březnu musí mít radnice bezesporu již úplné znění připravené, ale odmítá ho zveřejnit, odmítá ho projednat s občany a schválit zastupitelstvem. Podrobně rozpracovaná podoba rozpočtu by totiž výrazně omezila možné machinace v jednotlivých rozpočtových položkách.
Z postupu Zdravé Krupky tedy plyne, že jí nešlo o žádné obstrukce nebo předvádění se, jak to občanům i médiím starosta prezentuje. Ale o kontrolu nad nakládáním s prostředky města, které jdou z daní nás všech, kteří v Krupce žijeme.
(red.)